Israelske Kristne: Lever ikke lengre på en løgn.

Fra Israeltoday.no/
19. marts 2015.

Nasjonal Zionistkongressen for ungdom samlet seg forrige uke for å diskutere fenomenet utvandring fra landet Israel. Med de, som viste seg å være  fascinerende debattanter, var Mia Morano, enken etter IDF-spesial offiser Emanuel Moreno, som ble drept under den andre Libanon-krigen, den Israelske Prest Fader Gabriel Naddaf og IDF-majoren Elias Karam, den første Arabiske Kristne, som deltok i sjøoffiserskolen.

Naddaf åpnet panelet ved å minne om, at han ble født i Nasaret, da befolkningen i all hovedsak var Kristne (Katolske?) med en liten Muslimsk minoritet."I dag er det motsatt," beklaget han og bemerkte, at Kristne bør finne Israel som sitt naturlig hjem.

"Kristendommen kom utfra Jødedommen," sa Naddaf oppgitt. "Uten Jødedom, ville ikke Kristendom finnes."

Men i resten av Midtøsten er situasjonen svært anderledes. "I løpet av den" Arabiske våren "så vi, at sammenbruddet av landene førte til en Muslimsk slakt av Kristne og de forsetter å kalle dem "brødre," sa Naddaf. "Jeg kan ikke kle meg som dette, i mine Prestelige plagg i Iran eller Saudi-Arabia."

Far Naddaf forsatte å snakke om sin egen sønn, som nylig ble innrullert i IDF, som han ble oppfordret til: "Jeg sendte min sønn til å tjenestegjøre i den Israelske hæren. IDF er den mest moralske hær i verden. Vi dreper ikke folk vilkårlig."

Som åndelig leder for den Israelske Christian Rekruttering Forum, som aktivt oppfordrer alle unge Arabisktalende Kristne til å bli med i IDF, forklarte Far Naddaf, at han "forstår, at det er viktig å koble Kristne Arabere til Israel og Jødene."

Men det Israelske Arabiske lederskap, sa han, "har lurt oss til å leve på en løgn. De kaller Israel en apartheidstat, men når noen foreslår en utveksling av territorier, protesterer disse lederne, fordi de vet, at livet er bedre i Israel. "

Mia Moreno fortalte ungdommen om sin egen tilbakevendelse til Jødisk tro, etter å ha blitt oppdratt i Sinai, da den fortsatt var under Israelsk kontroll.

"Den Jødiske tro krever ikke, at alle skal være like," bemerket hun. "Jeg sitter her ved siden av far Naddaf, han en Kristen Prest og meg selv en religiøs Jødisk kvinne, og vi kan og må leve i fred med hverandre."

Major Elias Karam fortalte ungdommene, som var samlet, at som en Arabisktalende Kristen er han stolt over å bære uniform fra IDF. "Jeg meldte meg frivillig til hæren. Jeg kunne ha vært en lege eller en advokat, men jeg valgte en annen vei, "sier major Karam. "Ved å gjøre det, var jeg tro mot min drøm."

Arrangør Jacob Haguel fra World Zionist Organization sa, at møtet, som ble medsponset av det Zionistiske Rådet i Israel, forsøkte å «bringe sammen lederne for neste generasjon. Denne samlingen representerer den vakre mosaikk, som er Israel, inkludert ... Druser og Jøder, religiøse og sekulære, periferi og sentrum."   