Julesalme skrevet 
i arresten.

Fra Dagen.no/
22. december 2014.
Av Ivar Gjerdi.

Julaften 1799, for 215 år siden, satt Hans Nielsen Hauge i rådhusarresten hos politiet i Trondheim.

Han var blitt innbrakt et par dager før. Og herfra skrev han salmen, som i første verset lyder:

«Jeg er hos Gud i nåde,
hva skader verden meg,
om den en stund får råde
og stenger meg min vei!
Vil den mitt legem binde
i fengslets mørke skjul,
skal ånden seier vinne
og holde glad sin jul.»

Hans Nielsen Hauge, som ble en banebryter for åndelig frigjøring og selvstendighet, var ikke ukjent med fengselsopphold. I nesten 10 år gikk han inn og ut av Norske fengsler, og vi gripes av den frimodighet, han la for dagen.

Salmen, som han skrev «bak lås og slå», taler sitt tydelige språk. Hans Nielsen Hauge ble ikke bare en leder for det, vi kaller Haugerørsla, men for en vekkelsesbevegelse, som har satt sine spor like fram til i dag. Og mange ønsker, at denne arven og budskapet skal leve videre.

Det er fint nå før jul å bli minnet om den julehilsen fra arresten i Trondheim. I Sigbjørn Ravnåsens bok om Hauge, «Ånd og hånd», skriver han i epilogen, «Mannen som endret Norge, og som ga mange mennesker en ny start åndelig og sosialt, har lagt etter seg en arv, som vår hektiske og oppjagede tid trenger.»

Siste verset i dette sterke vitnesbyrdet lyder:

«Guds nåde oss forene
og stå oss kraftig bi,
så vi ham rett kan tjene
 og følge sannhets sti,
så vi, som lysets slekter,
med samme tro og sinn,
for ham oss selv fornekter,
i himlen trenge inn.»