Hillsong Copenhagen har ikke tid til at finde Evangeliet.

Fra Sand.omvendelse.dk/
19. november 2014.

I morgen tirsdag er jeg underligt nok blevet inviteret til Hillsongs opstart af kirke i København. Det var så den invitation, jeg ikke lige forstod. For hvad skulle jeg dog lave der?

Jeg har været flere gange hos Hillsong i London. Jeg har hørt flere prædikener af Hillsongs leder Brian Houston, og hørt andre prædikener fra deres Prædikanter.

En ting, der er gældende for dem alle, er, at Evangeliet ikke er en del af deres forkyndelse. Det er søgervenligt trosbevægelsesvrøvl, og de arbejder jo også sammen med Trosbevægelsen i og med de har samarbejdet med folk som Joyce Meyer, T. D. Jakes og Joel Osteen.

På Facebook var der i sidste uge nogen på Hillsong Copenhagens profil, der spurgte om prædikenen på tirsdag af ”næstkommanderende” i Hillsong, Robert Fergusson, vil blive oversat. Til det svarede jeg, at det sådan set var ligegyldigt, om det blev det eller ej. For evangeliet ville jo ikke blive forkyndt alligevel, da Hillsong ikke er kendt for at prædike det budskab. Den kommentar blev senerehen slettet (hvilket jeg er helt ok med), men den kan ses i slutningen af dette indlæg.

Moses Hansens søn
Den blev slettet af Moses Hansens søn, Thomas Hansen, som er den nye leder af Hillsong i København. Han skrev til mig, at han sletttede den, fordi han fandt den frastødende. Det kan jeg godt forstå, han mente, ifald han var istand til at vise mig, at jeg tog fejl.

Det burde han jo have gjort ved blot at have taget en prædiken af Brian Houston, hvor han rent faktisk prædiker Evangeliet. Det ville have været den absolut bedste måde at tilbagevise min anklage på.

Så jeg spurgte Thomas Hansen, om han så ikke kunne vise mig, hvorhenne Brian Houston bare indenfor det sidste år har prædiket Evangeliet. I stedet for at give et svar skulle jeg så først definere Evangeliet for ham. Det var jeg ret målløs over. For her var en Præst, som havde brug for, at jeg skulle definere Evangeliet. Det burde han da være istand til som Præst, men jeg valgte så at give ham en definition, og viste ham, hvad der kendetegner den Nytestamentlige forkyndelse.

Hvis det er normalt, burde det være nemt at finde
Thomas Hansen svarede indtil flere gange, at man prædikede Evangeliet hos Hillsong, men afviste gentagne gange at give eksempler derpå. Til sidst svarede han, at han ikke havde tid til at finde dokumentation for det.

 Men sagen er jo den enkle, at hvis Hillsong virkelig prædiker Evangeliet, så burde det slet ikke være svært at finde et eksempel på, hvor det bliver prædiket. Det burde da være nemt at finde en prædiken, som indeholder et tydeligt evangelium, hvis det er normalt, at det bliver forkyndt. (Se mere om hvorfor det har betydning her: http://sand.omvendelse.dk/vi-ma-ikke-tage-evangeliet-for-givet-4471.htm)

 Men det er ikke første gang, jeg har været igennem en sådan debat, og jeg er heller ikke den eneste, der har prøvet det. Min ven Cameron Buettel (ja, jeg har venner) har haft en længere debat med netop den mand, som kommer i morgen hos Hillsong Copenhagen, og han har også spurgt efter Evangeliet. Men han fik heller aldrig noget brugbart bud på det (se link nedenunder).

Hvordan kan det være, at disse folk ikke kan finde Evangeliet i deres kirke? Hvordan kan det være, at folk tror, Hillsong er en Kristen Kirke, når de ikke advarer imod den kommende dom, og prædiker omvendelse fra synd til Kristus? Og hvordan kan det være, at dem, som kommer i Hillsong, normalt er folk, der kommer fra andre kirker i forvejen og bare har rykket over i en kirke med dårligere forkyndelse, men bedre musik? Er det virkelig et tegn på god udvikling? Er det det, man kalder fornyelse?

Men måske er jeg bare for overbekymret. For Thomas Hansen er jo søn af Moses Hansen, og Moses Hansen har selv vist, at han synes Hillsong er rigtig godt og støtter sin søn. Og Moses Hansen har jo ikke taget fejl af den slags før. Hvis man ser bort fra hans falden på halen for Trosbevægelsen i starten af halvfemserne, som splittede Apostolsk Kirke i to dele, foruden hans samarbejde med Christian Hedegaard og Ruth Evensen.

Hmm måske er der et eller andet hos Moses Hansen, der gør, at hans bedømmelseskraft trænger til en teologisk reparation, og som gør, at jeg burde være bekymret alligevel?

Til jer, der besøger Hillsong i morgen aften i København. I får en god aften, hvis I ikke kan lide at høre Evangeliet, men elsker at høre om jer selv og hvad, I er i stand til, og ønsker at få det serveret med rytmisk musik.

Hvis I kommer for at høre Evangeliet, så bliver I skuffet, for det vil I ikke komme til at høre af Robert Fergussons mund. Hvis du møder enten Robert Fergusson eller Thomas Hansen, så gør dig selv den tjeneste at spørge dem, om hvorhenne man kan finde en prædiken indenfor det sidste år hos Hillsong, hvor Evangeliet bliver forkyndt. De vil ikke give dig den, for de kan ikke finde det vigtigste for en Kirke at forkynde. Du kan også spørge dem om, hvad Evangeliet er, og hvis de svarer rigtigt (det kan godt ske), så spørg, hvorfor de så ikke prædiker det.

Her er, hvad Cameron Buettel har haft af skriverier om Hillsong samt hans debat med Hillsongs ansatte: http://onceuponacross.blogspot.dk/2010/05/hillsong-revisited.html

Her er hans korrespondance med Robert Fergusson: http://onceuponacross.blogspot.dk/2010/01/false-gospel-of-hillsong-part-2_27.html

Her er et eksempel på, hvad Hillsong fejlagtigt tror er Evangeliet: http://onceuponacross.blogspot.dk/2010/10/i-finally-got-sent-hillsong-video-that.html

Her er den kommentar, som Thomas Hansen fjernede, og som han (i fald Hillsong virkelig prædiker Evangeliet) kunne have tilbagevist ved at dokumentere med et eksempel.

”That is not a problem Thomas in Hillsong. For the gospel is not preached there. It is only bibletwisting sermons with cool music. So you can go to Hillsong and not be worried if it is in danish or english. What should worry you is that the gospel is not being preached there. If anyone disagree with me on this, then please show me just one sermon where Brian Houston gets the gospel right, and talk about sin, justice, penalty repentance the cross and the ressurection and why Jesus is God.”