Bagdads sidste pastor: Alle må elske Israel.

Fra Idag.no/
16. oktober 2014.
Av Finn Jarle Sæle.

Sterkest inntrykk blant vitnesbyrd og taler under Løvhyttefesten i Jerusalem gjorde pastor Andrew White fra Bagdad. Han er pastor for den siste gjenværende menigheten i Bagdad - og informant på Verdens TV-skjermer for, hva som skjer i Irak.

De store vekkelser og de sterke martyrier går hånd i hånd, ble det sagt på Løvhyttefesten. Pastoren i den siste Kristne kirken i Bagdad hadde rystende opplevelser om det.

White har fortalt verden de siste ukene, hva ISIS gjør mot de Kristne. Han har stått frem i Verdens største TV-kanaler, som Fox News. Han er humanitetens siste røst i den mørkeste og mest onde del av verden. Han har alarmert internasjonal opinion om, at ISIS stod i forstedene til Bagdad, Iraks hovedstad, som kan falle, om ikke Vesten våkner.

250.000 Kristne er på flukt i Irak. ISIS har kidnappet barn til seksuelt slaveri, halshugget og korsfestet Kristne.

- Jeg har fortellingen til dere i kveld om de mange barna, som ISIS forlangte adgang til, og som foreldrene ikke klarte å beskytte, når ISIS trengte seg inn i Kristnes hus. Barna, som ISIS var mest interessert i, fikk beskjed om å fornekte sin frelser Jesus Kristus. Men barna sa nei.

- Jesus har bare gjort oss godt og gitt oss glede, sa barna. De bekjente sin tro, truet på livet av maskerte Jihadister, hvorpå ISIS drepte de små martyrerene. Nå vitner Kristne barn med sitt blod.

- Jeg lider og himmelen lider, sa White. Og Verden må våkne.

- Min kjærlighet til min menighet og de lidende Kristne i Irak er stor. Men min kjærlighet til Israel er også stor. Den er en del av Bibelen. Derfor er jeg her på denne konferansen. Kjærligheten til Jødene er en del av mitt kristne DNA.

- Da jeg kom til Irak, var menigheten der negativ til Israel. Jeg sa til dem, at jeg kunne ikke være pastor på slike premisser – for Jesus byr meg å elske Jødene.

- Etter tre år var menigheten forandret. Hatet til Jødene var borte. Nå ber vi «shema», som Bibelen og Jødene gjør, i hver eneste gudstjeneste, fortalte Andrew White, som er Iraks Dietrich Bonhoeffer.

Den siste boken til Andrew White, i samarbeid med den store forfatteren, Melanie Phillips, er gitt ut i år. Vi fikk kjøpe den på standen som den siste pastor i Bagdad hadde på Pais Arena. Den handler om, hvorfor Kristne må elske Israel.