Abbas lyver for Amerikanerne.

Fra Miff.no/
10.juni 2014.

Under planleggingen av den Palestinske samlingsregjeringen skal Mahmoud Abbas ha sagt i lukkede møter, at han ville komme med offisielle uttalelser om, at regjeringen anerkjenner Israel. Han skal ha vedgått, at dette ville være en løgn for å tekkes Amerikanerne.

Dette forteller den nylig avgåtte Hamas-talsmannen Ihab Al-Ghussein. Frem til samlingsregjeringen ble innsatt mandag for en uke siden, var han offisiell talsmann for Hamas-regjeringen i Gaza. Det var i en status på sin Facebook-profil søndag 8. juni, at Al-Ghussein kom med avsløringene av, hva han hevder å ha hørt, Abbas si i lukkede møter med Hamas, mens samtalene om forsoning og samlingsregjering pågikk.

Han hevder, Abbas insisterte på å fortelle løgn i offentlige uttalelser, for å lure Amerikanerne. ”Når jeg går ut [offentlig] og sier, at regjeringen er min, og at den anerkjenner Israel, og så videre – greit, så er disse ordene ment for å lure amerikanerne”, skal Abbas ha sagt.

I Facebook-statusen håner Al-Ghussein de, som stoler på Abbas og forsoningsavtalen. Det er Palestinian Media Watch, som har oversatt Facebook-teksten fra Arabisk til Engelsk. Her er hele statusen i norsk oversettelse:

“Vet dere, hva Mahmoud Abbas sa bak lukkede dører?? Han sa: ‘Folkens, la meg fortelle dere, hva jeg sier til media. Disse ordene er ment for Amerikanerne og okkupasjonen [Israel], ikke for dere [Hamas]. Det som er viktig er, hva vi blir enige om oss imellom. Med andre ord: ”Når jeg går ut [offentlig] og sier, at regjeringen er min, og at den anerkjenner Israel, og så videre – greit, så er disse ordene ment for å lure Amerikanerne”. Men vi er enige om, at regjeringen ikke har noe å gjøre med politikken [de utenlandske relasjonene]."

"Det samme skjedde i 2006, da han [Abbas] sa: ‘Ikke heng dere opp i alt, jeg sier til media, glem uttalelsene i media.'"

Kom igjen [Abbas]!

"Problemet er ikke egentlig ham [Abbas]. Problemet er alle, som tror på ham. Ha, Ha, Ha! (Jeg vil virkelig ha reell forsoning, i betydningen partnerskap og oppnåelse av enhet, men ikke forsoning i den betydningen Abbas mener).”