Paven er "Hans Hellighed" for Obama.

Fra Ivarfjeld.com/
27. marts 2014.

Præsident Obama mødte torsdag Pave Francis i Vatikanet i ca. 50 minutter – længere, end mange havde forventet.

[Foto: Paven og Obama kan have planer om en fælles rejse til Jerusalem]

Først efter 50 minutter bragte Obama resten af den Amerikanske delegation ind, herunder Udenrigsminister John Kerry, National Security Advisor Susan Rice og Pressesekretær Jay Carney. Én efter én blev de 10 medlemmer af delegationen introduceret for Paven.

Præsident Obama formede en langsom, formel procession til at hilse på Paven i den lille, rigt udsmykkede tronsal udenfor det Pavelige bibliotek.

"Herligt, at møde Dem. Jeg er en stor beundrer," sagde Præsidenten.

De to gik ind i biblioteket og tog plads på hver sin side af Pavens skrivebord.

"Jeg bringer hilsener fra min familie," tilføjede Obama. "Sidste gang, jeg kom her for at møde Deres forgænger, havde jeg min kone og mine børn med."

"Hvis De har en chance for at komme til Det Hvide Hus, kan vi vise Dem vores have," sagde Præsidenten.

Indskriften på et skrin lyder: "Præsenteret for Hans hellighed Pave Francis af Barack Obama, Præsident af USA, 27. marts 2014."

Tidligere i denne måned blev Pave Francis inviteret af House Speaker John Boehner til at tale på en fælles Kongres-samling. Boehner udbyggede den formelle invitation den 13. marts i et brev til Vatikanet ved etårs jubilæet for Francis' Pavedømme, hvori han skrev: Den hellige Fader har "vakt hjerterne på alle kontinenter."

USA’s første Afrikansk/Amerikanske Præsident og den første Latin-Amerikanske Pave eksploderede begge på den globale scene, idet de delte budskabet om håb og forandring.

Præsident Obama's stop i Rom kom midt i en ugelang rejse til Europa og Mellemøsten.

Før Obama forlod Vatikanet, gav han og Paven hinanden hænderne og omfavnede hinanden.

"Min familie må have været med mig på denne rejse. De har været meget stærke," sagde Obama. "Bed for dem. Det ville jeg påskønne."

Source: Flere medier

Kommentar:
50 lukkede minutter med "Hans Hellighed" er lang tid, selv for Obama. Hvad talte de om?

Mit bedste gæt er Pavens kommende tur til Jerusalem. Jeg er sikker på, at Obama ønsker at slutte sig til ham. Men kun hvis Benjamin Netanyahu er villig til at være vært for dem begge, og underskrive en "historisk fredsaftale".

Lad os vente og se.